söndag 7 augusti 2016

Mongolmössa och halskrage

En del små enkla saker blir det aldrig av att man fotar och skriver om, och så står de kvar som ofärdiga på Ravelry trots att de använts varje dag under två vintrar.
Den här halskragen och mössan är sådana.


De är stickade i Debbie Bliss Baby Cashmerino i februari 2015 och har varit de som vi använt absolut mest när Plätten var liten.

Mössan är efter mönstret Logan a vintage style pixie hat av Julie Taylor. Vi såg på serien Marco Polo (på Netflix) medan jag stickade den, och eftersom flera av de mongoliska krigarna där hade likadan mössor kallade jag den för mongolmössan. Det var ett väldigt bra mönster, som formade sig efter huvudet och gick ner lagom mycket i nacke och panna.
Den ser ut som  de här hjälmmössorna som man stickar i ett sicksackmönster och syr ihop (som den här), men den är stickad runt i ett stycke.


På den här bilden är mössan flitigt använd i två år, men det enda slitaget är lite noppror i kanten.

Halskragen är efter mitt vanliga mönster, Spring Neckwarmer av Justyna Lorkowska. Jag minns inte om jag gjorde några förändringar, men jag kan nog ha gjort den lite mindre än i mönstret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar