måndag 22 augusti 2016

Mjuka små stickningar

 Jag får två små svärsyskonbarn i år, och den andra ordnade vi en baby shower för igår. Jag har aldrig varit på någon sådan förut, men det blev väldigt trevligt. Vi hade allt som hör till på en baby shower: Magmätningstävling, blöjtårtor och en frågesport om Djingis Khan.
Festen var en överraskning för den blivande mamman, som dök upp i pyjamas och blev väldigt glad. Min fyraåring hade funderat på det där med att det skulle vara en överraskningsfest och tänkte att vi kunde överraska på två sätt: Antingen genom att vi hade städat så det var fint hemma, eller genom att vi inte hade några byxor på oss.

Jag hade stickat ett litet set med mössa, halskrage och strumpor till bebisen i garner jag hade hemma: Debbie Bliss Baby Cashmerino (det blå) och Sandnes Alpakka/Ull som jag köpte ett nystan av av misstag en gång när jag skulle ha Peer Gynt.


Mössan är ett av mina favoritmönster för bebispresenter,  Little Flower Hat av Ewelina Murach. Det går snabbt att sticka, är väldigt roligt och ser imponerande ut. Jag stickade i preemie-storleken för att det alltid blir så väldigt stort när jag stickar, och minskade dessutom innan resåren. Då blev den lagom för en nyfödd.Dessutom lät jag bli att blocka den, för att den inte skulle växa.


Här modelleras mössan av min hushållspappersrulle så man ser blomman mitt på:


Halskragen är gjord efter Heartwarmer av Dani Sunshine, men utan de förkortade varven på halsen. Den blir kanske lite stor i början, när min tvååring provade den så passade den på henne. Men det är ett väldigt bra tecken att tvååringen vill ha den på halsen när hon är naken, det är som det slutgiltiga tecknet på att garnen verkligen, verkligen inte kliar.


Den blir kanske lite stor i början, när min tvååring provade den så passade den på henne. Men det är ett väldigt bra tecken att tvååringen vill ha den på halsen när hon är naken, det är som det slutgiltiga tecknet på att garnen verkligen, verkligen inte kliar.


Sist var det ett par strumpor också, som blev färdiga sist så jag bara fick mobilbilder på dem. Jag använde ett mönster som jag inte har någon aning om var jag har fått det ifrån. Det finns inte på Ravelry, men jag hittade pdf-en i mitt stickningsbibliotek på telefonen. Det är gjort av Deborah K Lauro och har det mycket precisa namnet Basic Baby Sock Pattern using Magic Loop method. 

Jag stickade två på en gång, och gillade dem verkligen. Det känns som om de kan passa bra på en bebisfot, och hälen i Eye of Partridge-mönster med lyfta maskor är en fin detalj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar