torsdag 28 november 2013

Garnets flygande holländare

Det går ett spöke genom mitt liv. Det är det gröna Debbie Bliss Cashmerinots spöke.
Jag köpte garnet till en bebiskofta som inte blev av, och nu tänkte jag använda det till en liten hätta till en annan bebis som snart dyker upp.

Stripes and Dots Bonnet av Amy Mercer verkade enkel och söt, och med grönt garn och vitt och gult i banden skulle det se ut som prästkragar på en äng, tänkte jag. Det gjorde det, men mössan blev alldeles för lång i nacken och kort framme på huvudet. Jag har haft samma problem med hättor tidigare, särskilt med min amish-hätta, så kanske ska det faktiskt vara så men jag tycker inte om det. Det känns klumpigt och fel, och som om den inte värmer och skyddar så mycket som den borde.


Så jag repade upp mössan när jag bara hade hakbandet kvar, och började på en bluffkrage istället i samma garn efter mönstret Spring Neckwarmer av Justyna Lorkowska.

Jag gjorde kanterna med det gula garnet och randade med det vita. Båda de garnerna var små halva nystan eller mindre som jag fått någonstans ifrån, kanske från min mamma.Jag gjorde färdigt det här projektet också innan jag insåg (eller accepterade) mina misstag.
Kragen blev alldeles för stor. Den gick ner för mycket över axlarna för en liten nyföding, och på framsidan där den var som längst skulle den nog ha gått ner på magen. Det vita garnet var jättestickigt och fungerade inte alls, och dessutom rullade kanten upp sig trots tre rader fastmaskor runt kanterna.



Garnet repades upp en andra gång alltså, men jag är fortfarande sugen på att göra en bluffkrage. Den här gången låter jag bli det vita garnet och kör kanske helt utan mönster. Istället ska jag nog titta på en jättebra krage som paltens faster gjorde när han var nyfödd, och som fortfarande passar på honom.

1 kommentar:

  1. Vilket mönster och garn har du använt till din fina flätstickade tröja?

    SvaraRadera