tisdag 19 november 2013

Crazy eyes-monster

En av mina allra finaste vänner ska få barn i vinter. Förutom en tröja som jag inte fotograferat ännu så har jag gjort ett litet monster till bebisen. 



Jag skrev för ett tag sedan om min favoritkofta från högstadiet, som jag nu filtat ihop i tvättmaskinen. Det är yttersta biten av den ena ärmen därifrån som fått bli gosedjur. Det var superenkelt att göra, jag bara klippte upp och sydde ihop. Det sköna med filtade tyger är ju att man slipper fålla och krångla.

Jag sydde fast ett par filtbitar från Panduro som ögon, med en liten filtbit på den ena och en broderad blomma på det andra. Egentligen hade jag tänkt göra en sjörövarögonlapp som man kunde lyfta på och se blomögat, men min man tyckte att det skulle bli för läskigt. Han tyckte att ögat blev obehagligt även utan ögonlapp, men palten verkade i alla fall gilla det så jag hoppas att jag inte ska traumatisera bebisen alltför mycket.


Munnen och ögonbrynen är ditbroderade med klyvsöm eftersom det är ett stygn jag gillar, och så är monstret fyllt med ris eftersom det inte är farligt att få i sig, inte fastnar i halsen och tydligen inte har lika stor risk för att mögla om det blir blött som t ex ärtor har.

Det var jätteroligt och gick enormt fort att sy, jag ska definitivt göra fler saker av filt framöver.


Det här blir mitt bidrag till veckans möte med Husmorsskolans Nya Syförening. Titta in där för att se vad andra har gjort!

6 kommentarer:

  1. Gud så fin! Gillar blom-ögat skarpt :)

    SvaraRadera
  2. ha,ha så gullig .. gjorde också monster för en tid sedan .
    visst är det roligt , ingen blir den andre lik

    SvaraRadera
  3. Så himla söt!! Och vilka härliga färger!

    SvaraRadera
  4. Sjukt cool! Och återbruk, hurra! :)

    SvaraRadera