fredag 15 november 2013

Tröjan som är på gång

I förra inlägget skrev jag om en tröja som jag planerade. Nu är barnmössan avslutad och jag har inte så mycket på gång, så jag ska sätta igång med provlappen ikväll tänker jag.

Förutsättningarna är att jag ska åka på konferens om en vecka, åka tåg med mina kollegor till Stockholm, sitta på långa föredrag och stanna borta över natten. Då behövs en stor slätstickning, där jag inte behöver titta i mönstret hela tiden men som ger mig något att hålla på med hela tiden utan att riskera att ta slut och lämna mig sticklös.
jag ville göra något med tjockt garn också, för att bli färdig fort och kunna stajla för de andra på konferensen med hur snabbt jag stickar ;)

Jag letade i min Ravelrykö och hittade den perfekta tröjan: Kross av Védís Jónsdóttir:


Det är en isländsk designer som gjort den i isländskt Lett-lopigarn, men jag tror inte den räknas som islandströja ändå eftersom den saknar mönster på oket. Oket är istället stickat med en diskret övergång i tre färger i ett hålmönster mellan den ljusa kroppen och det mörka vid halsen. Samma sak händer längst ner på tröjan och vid ärmsluten.

Jag tycker den var jättefin, och blev ännu mer kär i den när jag gick till garnaffären Strikk och såg vilka fina färger garnet har i verkligheten. Det fanns jättefina gröna nyanser också och jag funderade länge på att låta den gå från svart via grönt till ljusgrått istället, men jag bestämde mig till sist för att köra på originalfärgerna och gå från svart till ljusbrunt via mörkbrunt.
Bland projekten på Ravelry tyckte jag absolut att det var de i originalfärger som var snyggast, så det kändes säkrast att jag gjorde så jag med.

Jag har aldrig stickat i isländskt garn förut och har hört att det ska vara väldigt stickigt, och även om jag inte är jättekänslig för sådant så är jag lite orolig.
Jag tänkte just skriva att det här blir första projektet som jag gör helt enligt mönstret med samma garn och samma färger som på mönsterbilderna, men sedan kom jag på att jag nog ska korta den lite i alla fall, som jag gjorde med min flättröja. Jag trivs bättre i midjelånga tröjor eftersom jag nästan alltid har kjolar med hög midja.

2 kommentarer:

  1. Tack för lång, härlig, inspirerande bloggläsning! Det ska bli spännande att följa tröjutvecklingen.

    SvaraRadera
  2. Jag har stickat en del sockor i lopi + en tröja. Tycker inte att det är stickigt :) Dessutom luktar det gott också mmm!

    SvaraRadera