tisdag 22 oktober 2013

Inte så casual

Jag blev alldeles till mig när jag läste hos Pyssel och Knåp om att Fred Perry släppt mönster till sin senaste stickade kollektion. De var ju så vackra!


Men tyvärr läste jag sedan hos Kate Davies Designs om hur mönstren var så dåligt skrivna att de inte gick att använda. De är väldigt gammaldags skrivna, det finns ingen stickfasthet, inga storlekar, garnet som rekommenderas finns inte i verkligheten och vissa viktiga moment som att något ska stickas i delar eller hela beskrivningar av ärmar, saknas helt.

Det är trist när de ändå lägger energi på att lägga upp stickmönster och så har de inte gjort det ordentligt. Tur att det ändå finns så många fantastiska mönster på Ravelry att jag inte lider brist på grejer att sticka (säger en som har 364 mönster i kö).

Dessutom går det långsamt med stickandet nu, så långsamt att jag inte har något att visa upp i veckans symöte. Allt går framåt lite i taget, men min största sticktid, på spårvagnen till och från jobbet, äts upp av en bra bok istället just nu. Jag läser Floating Worlds av Cecelia Holland, om en diplomat från den anarkistiska Jorden ett par tusen år in i framtiden som ska förhandla med fascistiska mutanter från Uranus och blir gravid med en av dem.

1 kommentar:

  1. Oj boken lät helfestlig! Läste också om detta idag från Kate Davies och håller med om att det verkar vara nån slags PR-ploj. Tråkigt! Men det går nog att hitta riktigt mönster till liknande kläder.

    SvaraRadera