fredag 23 maj 2014

Stickfasthet och sticklöshet

Jag skrev tidigare om hur jag ville sticka koftan Lobelia i det vackra blå spetsgarnet från Ullcentrum som jag köpte i Luleå. Lobelia är jättevacker, jag köpte mönstret och började sticka provlappar.
Eftersom jag vet att jag stickar löst så gick jag ner i stickstorlek direkt, från 3,75 till 3. Det hjälpte inte det minsta utan jag fick en stickfasthet på 18 m/10 cm, istället för 24 m/10 cm som det skulle vara. Inte förrän jag gick ner till storlek 2,5 på metallstickor så fick jag en okej stickfasthet, 23 m/10 cm. Men då kändes det så pyttigt och jag fick anstränga mig så för att sticka hårt att jag skrotade projektet.


Samtidigt läste jag en bok om stickningens historia, och om den undertröja Charles I av England hade på sg då han halshöggs på 1500-talet. Den hade en stickfasthet på runt 88 m/10 cm, och ett avancerat brokadmönster:


Då kan man faktiskt känna sig lite lat.

1 kommentar:

  1. Men jag har ju helt missat att du har bytt adress, håller nu på att läsa i kapp! Och hear, hear på stickfastheten, det värsta med att sticka löst är ju när en behöver sitta med väldigt tunna stickor.

    SvaraRadera