tisdag 13 maj 2014

Sockor, halskrage och så en hel del ull.

Nu har jag haft en liten fotosession på balkongen. Tyvärr blev färgerna konstiga på flera bilder och de blev för suddiga för att användas, men några foton fungerar i alla fall:

Först kommer den första halskragen jag gjorde, helt i Debbie Bliss Baby Cashmerino och delvis efter mönstret Spring Neckwarmer av Justyna Lorkowska, men med mycket mindre nederdel:


Sedan är det mina flätsockar efter eget mönster, med gula tår och mudd. Mudden är i resår med 3 räta och 2 aviga. Efter mudden ökade jag med en maska mellan två av de aviga, så jag på ett ställe fick 3+3+3 maskor. De flätade jag ihop på ungefär vart fjärde varv, även om det blev fel ibland som ni ser på den här bilden:


Jag gjorde supersmå hälar och smal fot för att få lite tightare passform, och plockade bara upp 7 stygn för hälkilen.
Både det gula och det grå garnet är Svarta Kattens Raggsocksgarn, och det var ulligt och härligt att jobba med och ha på sig.



Ett annat par sockor var svårare att fotografera. Den röda färgen är fantastiskt vacker i verkligheten, men helt omöjlig att fånga på bild.

De är gjorda efter mönstret House Targaryen Socks från Avalanche Designs (Game of Thrones-sockor, alltså!). Mönstret innehöll egentligen bara instruktioner för "drakfjälls-resåren". Tå och häl fick man göra själv som man brukade. Det tillfället utnyttjade jag till att testa förstärkta tår och hälar i Eye of Partridge-stygn, med lyfta maskor för att få en tjockare struktur som håller lite bättre.

De är stickade i Järbo Mellanraggi, som också är ett trevligt garn som jag gillar även om det inte är lika ulligt och härligt som Svarta Kattens raggsocksgarn.



Och sist men absolut inte minst kommer en bild på min nya besatthet: Ull! Jag har ju köpt enormt mycket garn så det försöker jag låta bli nu, men då köper jag ull att spinna med istället.

Den vita ullen tänker jag spinna en tråd av att tvinna ihop (finns det något svenskt ord för att plya?) med den gråblå ullen jag skrev om förut. Nu spinner jag den gråblå ullen väldigt tunt, tillsammans kommer det nog bli typ fingering-vikt på garnet och jag hade inte räknat med hur fruktansvärt lång tid det tar att spinna så tunt, så det känns som ett evighetsprojekt.
Både den och den gröna ullen längst fram kommer från Cool Wool. Den gröna ullen är en vackert färgad blandning av merino och silke, som jag ser hemskt mycket fram emot att börja spinna.

De olika rödaktiga ulltussarna kommer från Deisy Design på Avenyn. De reade ut dem för 25 kr/50 g och visste inte alls vilket slags får de kommer ifrån eller så, men det ser ut som om de kan bli ett jättefint gradierat garn i alla fall.


Det här blir mitt inlägg till veckans möte med Husmorsskolans Nya Syförening. Titta gärna in där för att se vad andra gjort i veckan!

4 kommentarer:

  1. Vilka fina sockar du har gjort

    SvaraRadera
  2. Jättefina sockor. Vad roligt att spinna. Det är jag sugen på att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det var mycket enklare och roligare än jag hade trott.

      Radera
  3. Du har en så mysig balkong! Jag suktar också efter färska kryddor. Våra afffärsköpta står i köksfönstret i för små krukor och vissnar fort. Och som vanligt är jag otroligt imponerad av allt fint du stickar!

    SvaraRadera