tisdag 20 maj 2014

Hur man kan ha på sig Bakau, plus lite mera garn

Till den här veckans symöte med Husmorsskolans nya syförening hade jag tänkt visa min färdiga Bakau-sjal, men tyvärr har spårvagnarna varit så fulla att jag inte kunnat sitta ner och sticka så ofta som jag velat, så de sista varven rätstickning är fortfarande ostickade.

Ni kan få en smygtitt på sjalen i alla fall, som det såg ut när jag just börjat på spetsen:


Och så kan jag dela med mig av en video jag hittat på Youtube, som inspirerade mig lite i hur jag kan flasha en stickad sjal lite mer än att bara ha den runt halsen:





Jag har förresten börjat på en mössa till palten i mitt första handspunna garn också. Jag utgår från mönstret Twelve Plus One, men är rädd att garnet inte kommer räcka till några öronlappar. Jag stickade färdigt den häromkvällen men då blev den alldeles för bred och kort, så nu har jag fått repa tillbaka till början och hoppas kunna göra den mera lagom på andra försöket.
Jag börjar uppifrån för att enkelt kunna avsluta med en vit icord-kant, och tänker sätta dit en vit pompom på toppen också så den lilla "spetsen" som bildas när man börjar uppifrån kommer inte att märkas:


Den sista lilla biten ull som jag spann blev mycket tunnare än resten, så den plyade jag ihop med sig självt och fick ett garn i fingering-tjocklek ungefär. Det blev mer lila och mindre turkost och väldigt mycket jämnare än det andra. Jag hoppas att det möjligen ska kunna räcka till en bebismössa framöver:


2 kommentarer:

  1. Snyggt värre. Imponerad av att detta är ditt första garn. Du verkar ha talang.

    SvaraRadera