tisdag 6 maj 2014

Garn, garn garn. Och en stor staty av Marx.

Det blir mycket garn idag, och massor av foton.

Till att börja med har jag varit i Tyskland och shoppat loss. Jag hade tänkt köpa något roligt babygarn och garn till en tröja, men i de garnbutiker jag spanade hade de enormt mycket sockgarn och ganska mycket akryl, men inte så mycket rent ullgarn som funkar till tröjor. Garnaffären jag hamnade i hade inte så många olika märken utan främst Lang, Regia och Schachenmayr Nomotta.

Jag köpte ett sockgarn i tweed, Regia Trend & Classic Tweed:


Ett till sockgarn, som innehöll små nystan av förstärkningsgarn i matchande färg, Lang Jawoll Superwash:


Ett regnbågsfärgat babygarn i 100% merino, Lang Mille Colori Baby:


Och mest spännande av allt: Ett jak-garn! Lang Yarns Yak:


Vi var inte i Tyskland bara för att köpa garn, utan blev bjudna till Moseldalen för att det var min svärmors sextioårsdag. Vi vandrade i berg, cyklade, tittade på borgar och åt mycket potatis.
Moseldalen har nog det vackraste landskap jag någonsin sett, vädret var perfekt och trots att vi var många och ville göra väldigt olika saker så hade vi väldigt trevligt ihop.

Här kommer en snabb bild på den fina utsikten och de tusentals vingårdarna bakom min son, som har på sig en rävmössa jag hann sticka klart precis innan resan. Den ska jag skriva mer om snart.


Här är jag själv också, bredvid Karl Marx i hans födelsehus som blivit ett ganska tråkigt museum:


När jag kom hem hade spårvagnarna börjat ta en annan väg, på grund av ombyggnationer. Den nya vägen tar lite längre tid, men det kompenseras en smula av att den går via Redbergsplatsen och Olskrokstorget. Då fick jag äntligen en anledning att ta mig till Tummelisa, Göteborgs äldsta garnbutik som fyller 75 år i år.

Tummelisa var lika fantastiskt som jag fått höra. Där finns massor av garn, från många olika märken. Hon som har butiken var trevlig, och berättade att hon slutat gå på rekommendationer och nu bara köper det hon själv gillar, och det gjorde affären fantastiskt spännande att gå runt och botanisera i.
Där blev det några inköp till alltså:

Två nystan Drops Delight till min filt, som jag virkar några rutor på då och då:


Och så fem nystan av Onion Organic Cotton+Merino, en blandning av bomull och merinoull i en fantastisk ärtgrön färg:


Oniongarnet har jag tänkt ska bli en kofta som heter Marion, av den legendariska Andi Satterlund:

(Foto: Andi Satterlund)

Man skulle kunna tro att det skulle räcka med garninköp nu, men det gjorde det inte. Vid vår mataffär fanns en dag en instickad cykel som gjorde reklam för en ny garnbutik i Kortedala, Lilla Garnet.

Jag promenerade dit med palten en dag efter dagis, och det var en mysig liten butik. De hade inte riktigt den sorts garner jag tycker bäst om, utan det var väldigt mycket Drops och Järbo och en del mångfärgade garner. Hon som hade butiken var jättetrevlig och det är ju dessutom fantastiskt roligt med en liten garnaffär i mitt eget område, så jag hittade förstås en hel del som jag tyckte om ändå.

I ett hörn hade hon gamla garner från 80- och 90-talet, som hennes syster haft liggande i sin stash men aldrig använt och som hon därför nu kunde sälja billigt. Där hittade jag flera nystan av ett mohair/alpacka/nylon-garn som jag tidigare köpt två nystan av på Myrorna. De kunde jag förstås inte låta bli att lägga vantarna på för en tjuga styck, särskilt inte när jag var säker på att det var samma nyans som det garn jag redan hade. Tyvärr var det inte riktigt, riktigt samma nyans. Det är väldigt nära, men så långt ifrån att det helt klart märks:


Jag ska väl kunna göra något av garnet i alla fall, men jag har faktiskt ingen aning om vad. Det andra garnet hade jag tänkt göra ett fluffigt spetsok av till en tröja som i övrigt är stickad i något enkelt svart garn, ungefär som den här:

(Det här är Enchanting in Black and White, av Susan Crawford. Fotot är hennes också)

Nåjo, jag köpte ett par nystan Marks& Kattens Eco Bommull också, i en kornblå nyans som jag är lite kär i just nu. De ska nog bli något babyplagg de också:


Jag köpte ett nystan Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn också. Det vet jag inte alls vad det ska bli, men färgerna är fina:


Jag hoppas att det blir ännu mer garn framöver, för nu har jag köpt en spinnrock! En Louet S10, begagnad i fint skick. Den är superdyr, men inte lika superdyr som den skulle ha varit om den var ny. Jag ska inte hämta den förrän i sommar, men jag är förstås superexalterad redan nu.  Att spinna på slända är ju roligt, men det verkar som om det går mycket snabbare och blir jämnare med en spinnrock.

Det här blir mitt inlägg i veckans möte med Husmorsskolans Nya Syförening. Titta in där för att se vad de andra hittat på!

2 kommentarer:

  1. Det var en massa garn, det är ju så mysigt att bara ha innan man bestämmer vad det ska bli.

    SvaraRadera
  2. Oj bad my ket fina garner, blir spännande o se vad det blir av allt!

    SvaraRadera