torsdag 19 september 2013

Spontanshopping

Jag blir mer och mer sugen på att sticka sockor nu till hösten. Nu vill jag inte göra raggsockor, utan mer avancerade fin-sockor i tunnare sockgarn.

Jag har köat upp en hel del sådana på Ravelry, och när jag kollade igenom vad jag lagt till insåg jag att väldigt många av dem kom från en och samma bok: Coop Knits Socks av Rachel Coopey.

(Foto: Jesse Wild, Dawlish)

Jag kollade igenom de andra mönstren därifrån och sedan spontanbeställde jag den. man kunde visserligen köpa den som e-bok också, men det är ju så härligt att få bläddra igenom en riktig bok och bestämma vilket mönster man ska använda. Dessutom fick man med e-boken med när man beställde den fysiska boken, så jag kan kolla på den i telefonen också medan jag stickar sockorna.

(Foto: Jesse Wild, Budleigh)

Nu blir det att vänta och längta vid brevlådan varje dag. Och sedan ska jag spana in fina sockgarner! Det kommer att bli roligt.

Annars stickar jag vidare på mina hav-iga handledsvärmare (eller förresten, det är nog halvvantar egentligen). Det går bra, förutom att garnet i den senaste färgen är gammalt och slitet och går av på ungefär varje varv. Dessutom har jag repat upp den senaste decimetern ungefär hundra gånger eftersom jag inte kom på hur jag skulle göra minskningar som funkade med vågmönstret.
Tills sist följde jag originalmönstret och lät bli att göra några minskningar alls, och det blir nog faktiskt bäst:




2 kommentarer:

  1. De gula sockarna var helt underbara. Både färger och mönstret. Det hade varit jättekul att få lite recension av boken efter att du har stickar dem, för jag kan verkligen hålla med om att det är en härlig känsla med en fysik bok.

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara en riktigt bra sockbok, och jag håller helt med om att kombon fysik bok + e-bok är den allra bästa.

    SvaraRadera