lördag 21 september 2013

Sockmissar och sockplaner

För några dagar sedan skrev jag om Coop Knits Socks som jag hade beställt. Det tog exakt en vecka att få hem den i posten, vilket känns snabbt när den skickades från Storbritannien.

Under den tiden hade jag hunnit köpa sockgarn. Jag tänkte köpa ett fint och lyxigt garn, men det visade sig att Järbos Mellanraggi hade precis den grå färg som jag ville ha så det fick bli det istället:


Tidigare har jag bara stickat raggsockar, men nu när jag tänkte sticka ett par tunnare sockar så tänkte jag inte på att det kunde finnas olika kvaliteter av sockgarn, utan utgick från att allt som var tunnare än raggsocksgarn skulle vara lagom. Jag hade förstås fel, Mellanraggi är sportweight med 25 st/4 inch och allt i min nya sockbok ska stickas med fingering med 36 st/4 inch.
Jag kommer alltså få köpa ett nytt sockgarn, och det är jag inte direkt jätteledsen för. Den här gången ska jag nog välja något mer färgglatt.

Mellanraggin ska få bli en annan socka istället. Jag har köpt mönstret till Winterling av Regina Satta:

(Foto: Regina Satta)

Jag blir lite skeptisk av sådana här flerfärgade garner, dels tycker jag inte att mönstret, eller i det här fallet flätorna, syns så bra och dels tycker jag faktiskt inte att det är snyggt. Det kan bli bra om det blandas upp med enfärgat t ex i ränder, men det känns som om det är svårt att lyckas med det. Ofta hoppar jag helt över mönster på Ravelry som är uppstickade i flerfärgat garn, helt enkelt för att det blir så svårt att se hur det egentligen ser ut.

Nu ska jag ge mig på sockorna i alla fall, mönstret verkar bra och det blir nog bra att få prova göra flätor innan jag ger mig på min flättröja (som jag inser att jag skjuter upp hela tiden).

Det är i alla fall helt rätt säsong för att sticka sockor nu. Vi har precis börjat med skoförbud på mitt jobb för att låta bli att dra in slask på golvet, så jag sitter och fryser om fötterna i nylonstrumpor hela dagarna.

1 kommentar:

  1. Jag har precis köpt nya gummistövlar som är en anings för stora = behöver också sticka sockar. Drar mig dock för det eftersom jag tidigare bara stickat tjocksockar som går så snabbt! Jag kommer förmodligen aldrig göra avancerade sockar dock så borde ju bara ta mig själv i kragen :P Fin tröja också!

    SvaraRadera