tisdag 31 januari 2017

Spunna små snuttar

På sistone har jag spunnit en hel del. Dels spann jag klart mitt stora projekt att göra garn till en regnbågströja i tre färger, och så har jag fixat med några småprojekt också som jag tänkte visa här. De är extra roliga för att de liksom är motsatser till varandra.

Det första projektet är alla mina överblivna singlar som blivit kvar från andra garner. Jag tvinnade ihop dem två och två, och de har lite olika tjocklek, färg och är olika hårt spunna, men det blev väldigt charmigt och roligt ihop.
Alla singlarna var av olika sorters mjuk och fluffig ull, och garnet blev jättehärligt. Jag tror att jag ska försöka sticka en Hitchhiker-sjal av det, även om det nog blir en ganska liten sjal (det är ungefär 78 meter).



Den andra garnsnutten jag spann blev inte mjuk och inte fluffig, men däremot någorlunda tunn och jämn.


Jag ska gå en kurs nästa helg för Monica Hellberg, där jag ska få lära mig mer om att spinna. Inför det har jag fått i hemläxa att spinna tre snuttar garn så tunt jag kan av olika sorters fibrer och med olika metoder.
Här är det lite (13 gram) av min handkardade gotlandsull som jag spunnit ihop så tunt jag kunde. Tidigare har jag bara spunnit tjockt, löst och "vilt" med den ullen, men nu försökte jag alltså tvinna hårdare och hålla den så jämn jag kunde. Jag tycker inte så mycket om resultatet, det är alldeles för hårt och stickigt för mig, men det var spännande att se att jag faktiskt kunde spinna tunt med sådan här ull också.
Det blev bara 28 meter, och det är lika bra eftersom jag inte vet vad jag skulle använda ett sådant här garn till.

Jag lyssnade förresten på podden Återskapat medan jag spann, en podd om reenactment och historia där de just hade ett specialavsnitt om spånad historiskt, främst under medeltiden. Det gjorde det extra roligt att spinna det här garnet, eftersom hårdtvinnat, tunt, och stickigt garn känns som en väldigt medeltida grej (även om de inte använde spinnrock på den tiden, så helt historiskt korrekt var jag ju inte).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar