tisdag 10 januari 2017

En hipstertoppluva

Det var ett tag sedan jag tog några ordentliga kort och skrev något i bloggen, men här för ett tag sedan tänkte jag att det var ljust och soligt och att det skulle funka bra. Det gjorde det nu inte, det var ju ändå december och det hade jag visst glömt bort.
Fotona här framöver kommer därför att vara lite mörka, men det får ni helt enkelt ta för jag orkar inte ta om dem (att ta bilderna är inte det svåraste, utan det är att hitta rätt sladd för att föra över dem till datorn).
Nu har jag en ny mobil som eventuellt kan ta bilder i så bra kvalitet att de funkar här på bloggen direkt. I så fall kommer jag nog kunna skriva lite oftare! Kanske.

Här är en mössa som jag stickade ihop i rester efter koftan Marion (som jag inte heller bloggat ordentligt om, men det kommer väl). Jag ville ha en liten hipster-/femtiotalsmössa, alltså en sådan som inte går ner så mycket över öronen. Först tänkte jag göra den likadan som en mössa jag stickat på slöjden i högstadiet som hade intagningar på två sidor högst upp ungefär som en strumpa eller vante, för en ännu starkare känsla av toppluva.
Den idén skrotade jag eftersom garnet är lite för rött, så tomteassociationerna blir alldeles tillräckligt starka i alla fall. Istället tog jag in på fyra ställen, som på Classic Cuffed Hat från Purl Soho.


Till skillnad från den mössan så gjorde jag en rullkant längst ner, och en liten tofs högst upp.



Efteråt har jag tittat igenom Sagornas Stickbok av Celia B. Dackenberg och sett att den här blev väldigt lik Nils Holgerssons toppluva därifrån, och jag undrar om jag inte var lite inspirerad av den också utan att tänka på det medvetet.


Garnet är förresten Ullcentrums 3-trådiga, ett trevligt och rejält ullgarn.

Mössan blev kanske lite väl kort med tanke på att jag oftast har håret uppsatt ganska högt, så jag får som en liten extra "höjd" på huvudet. Men när jag har håret i en knut längre ner (vilket jag ändå har börjat ha allt oftare, inspirerad av Jyn i Star Wars Rogue One (som jag sett två gånger nu, vilken bra film!!)) eller utsläppt så passar den jättebra, och den är snygg tillsammans med min nya orangeröda sjal som jag nog inte heller skrivit om i bloggen.

2 kommentarer: