måndag 5 september 2016

Solfärgningsexperimentet, sista delen

Jag tror att mitt solfärgningsexperiment är avslutat nu. Jag har skrivit om det tidigare, här och här.

När solfärgningen var klar var jag väldigt missnöjd med färgerna. De var inte bara trista utan riktigt fula, särskilt det rödlöksfärgade garnet.
Så jag försökte igen, men den här gången på ett mer traditionellt sätt. Jag kokade upp skal av gul lök och lät garnet puttra med avkoket ett tag. Rödlöksgarnet fick första badet och gullöksgarnet det andra.



Nu är rödlöksgarnet (till vänster på bilden) en ganska trevlig jämn orange färg, och gullöksgarnet är samma färg men lite ljusare och spräckligare.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra av de här garnerna, men det var väldigt roligt att testa färgning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar