onsdag 7 september 2016

Ziggy i tweed


Den här tröjan har jag inte velar blogga om för att den är en present till en bebis som föddes för en månad sedan, men jag tror inte de som ska få den läser här på bloggen ändå så det borde inte vara någon fara. Jag är i alla fall helt säker på att bebisen inte läser här, och det är ju ändå det viktigaste.


Garnet jag stickat i blev nog ett nytt favoritgarn. Det är Fonty Super Tweed, ett garn i aran-tjocklek med 95% merino och 5% mohair. Härligt mjukt och okliigt med fina tweednoppror, och så är det så tjockt att det går snabbt att sticka med men ändå inte för tjockt så det blir klumpigt.


Mönstret heter Get Ziggy och är gjort av Annypurls. Det är nog den första tröja jag stickat i delar och sytt ihop, men det gick lättare än jag trodde. Sömmen var lite för lös i ena ärmen, men det sydde jag om med en snutt restgarn efteråt.

Det fanns ett litet fel i mönstret som gjorde så en rad blev avig i flätan innan jag upptäckte misstaget (det syns i bilden, längst ner på flätan). Förutom det var mönstret bra och tydligt, och tröjan var väldigt snabb och rolig att sticka.



En extra fin detalj (men det svåraste att sy ihop), var att fram och bakstycket gick omlott vid halsringningen, som en sjömanströja. Det är alltid bra med smarta halsringningar på bebiströjor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar