onsdag 17 februari 2016

Sockerviol i regnfärger

Min mamma fick en handspunnen sjal i julklapp förra året, som jag inte hann fotografera innan jag gav bort den men som jag i alla fall tog några mobilbilder på nu i höstas.


Ullen är 100 gram mjuk och ullig BFL färgad av den utmärkta West Mountain Wool på Etsy. Jag började med att spinna på slända, sedan köpte jag min spinnrock och hade ingen lust med sländan längre, så garnet blev liggande länge.


Till sist tvinnade jag upp det jag spunnit från sländan till spinnrocken och spann resten på rocken. Jag fick inte en lika tunn singel på rocken som jag fått på sländan, men jag blev nöjd ändå.


Min mamma önskade sig en hemstickad sjal i julklapp, och det här garnet var precis i hennes färger.
Mönstret är Sugared Violets av Rose Becks, ett trevligt mönster med några hålvarv och en ganska enkel spets. Jag missade att göra aviga varv runt hålvarven, men jag gillar hur det blev ändå. Mönstret varnar också för att man kan tycka att den blir lite för hårt stickad i övre kanten, och det tycker nog jag också.
Överlag blev det ändå en väldigt fin sjal, och mamma har använt den mycket så jag tror att hon blev glad för de.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar