onsdag 3 februari 2016

Jak jak jak jak!

Här är ännu en bebispresent, men det som är extra roligt med den här är att den är stickad i ett jak-garn.

Det är Lang Yak, i 50% merino och 50% jakull. Jakullen gjorde garnet mycket strävare och mindre "stretchigt och studsigt", men det ska också vara mycket varmare än vanlig fårull. Det är kanske inte ett garn som jag kommer gå tillbaka till och använda så ofta igen, men det var väldigt roligt att kunna ge bort plaggen och berätta att de var gjorda av jak.
Ett litet 50 gramsnystan räckte till både en mössa och en halskrage.


Mössan heter Timjan earflap hat och är gjord av Nicolina Lindsten på Docksjö Design. Det är däremot ett mönster som jag kommer återvända till fler gånger (jag har faktiskt redan gjort en till mössa i samma mönster, men den bloggar jag om en annan gång). Det är ett sådant där perfekt present-mönster, något som ser väldigt komplicerat och tjusigt ut men som egentligen är lätt och går fort att sticka.
Det blir en bra mössa också, stretchig, varm om öronen och söt.


Halskragen är gjord efter Heartwarmer av Dani Sunshine. Jag gjorde fram- och baksidan likadana för att det inte ska bli krångligt att ta på den. Det mönstret är också bra och välskrivet, och något som jag kommer att använda igen.


Jag gav bort mössan och halskragen när bebisen var kanske en månad gammal, och nu är hon fyra månader och använder dem fortfarande så jag tror att familjen gillar dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar