lördag 10 augusti 2013

Tröjdekonstruktion

Min syster rensar ur alla sina gamla kartonger och har lämnat över en massa saker som är mina, bland annat två ylletröjor.

Den ena är en islandströja. Den är jättefin, men jag använde den nästan aldrig eftersom oket är lite för stort så det blir bylsigt och konstigt. Dessutom är ärmarna lite för korta, och garnet är superstickigt.


Planen för den tröjan är att repa upp den och sticka en ny islandströja, med lite mindre ok och längre ärmar. Jag kunde inte hitta någon riktigt klassisk lopitröja som jag tyckte var snygg som inte innehöll för många färger, utan jag tror att det får bli Kross av Védís Jónsdóttir:


(Foto: Sigurlaugh)

En annan tröja som min syster hittade var den här, som jag använde desto mer under hela högstadiet:


Den är maskinstickad och kommer från Indiska, och är så välanvänd att den är både lite filtad och rejält uttöjd och hängig nu. Den körde jag därför i tvättmaskinen på 60 grader tillsammans med ett par handdukar, så den filtade ihop sig helt och hållet.

Jag har börjat på ett gosedjursmonster av en liten bit av ena ärmen, och så får vi se vad mer det blir av resten av tröjan. På bloggen The Purl Bee finns massor av tips och mönster till grejer att göra av filt. Jag funderar på om det ska bli ett par tofflor till Ejes förskolestart:

(Foto: Purl Soho)

...ett par vantar med stickad mudd till mig:

(Foto: Purl Soho)

...eller bara ett par grytlappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar