fredag 9 augusti 2013

Finska floder

Nu kan jag lägga upp foton igen, så här kommer ett par sockor som blev färdiga för en månad sedan:



De är gjorda efter mönstret Kalajoki av Tiina Seppälä, med en "flod" av resår som löper längs med hela och en ergonomisk tå.
Mönstret var superbra: lätt att förstå och lätt och roligt att sticka.


Jag använde Regia Silk, ett lyxigare sockgarn med 55% ull för värmen, 25% nylon för hållbarheten och 20% silke för att det ska kännas härligt lent och svalt. Det var verkligen härligt att sticka med, det påminde om vatten precis som sockmönstret.

Tyvärr trasslade garnet ihop sig i min väska till ett enormt superkråkbo som jag fick ägna en vecka åt att reda ut. När jag lyckats hade det filtat och nopprat sig lite av trasslandet och utredningen, men jag gick över sockorna med min noppborttagningsmaskin så fort de var klara och nu ser de fräscha och fina ut.


Jag tänker ge bort dem i julklapp till min mamma (som jag hoppas inte har hittat hit). Det är bra med presenter, de motiverar mig att prova lite andra mönster än de jag skulle ha gjort till mig själv och framför allt att köpa lyxigare garner än jag skulle ha unnat mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar