tisdag 13 augusti 2013

Den Heteronormativa Grytlappen

För ett par veckor sedan skrev jag om min nyinköpta bok om Binge-stickning, och att jag ville göra en grytlapp i binge.

Jag satte igång redan nästa dag, med bomullsgarn  i rött, vitt och marinblått i lite olika tjocklek. Det röda är Marks & Kattens Avanti Cotton, det vita är Marks & Kattens Flox och det mörkblå är något garn som kommer från när mamma var ung och stickade.


Jag använde ett klassiskt bingemönster, Gubbamönster, och stickade runt på rundsticka så grytlappen blev dubbelsidig direkt. När den var färdig virkade jag på en kant av ett varv fastmaskor, och gjorde en ögla att hänga upp den i.


Som ni ser så har det röda garnet tyvärr färgat av sig på det vita runtomkring och gjort det ljusrosa. Jag hoppas att det kanske kan blekas lite efter några tvättar, men det känns väldigt trist.

Att sticka en grytlapp tog längre tid för mig än att virka en, men resultatet blev mjukare och "böjligare" än dubbelsidiga virkade grytlappar brukar bli och det är bra.


Jag kallar grytlappen för Den Heteronormativa Grytlappen, även om man kanske kan se människorna på den som en poly-familj också.

Jag fortsätter med att lägga upp bättre bilder på gamla projekt. Nu är det Apelsinmössans tur:




Det här blir mitt inlägg till veckans symöte hos Husmorsskolans Nya Syförening. Titta in där för att se vad de andra gjort i veckan!

7 kommentarer:

  1. Vilka söta grytlappar, och mössan var fin, gillar mönstret.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Haha <3 på titeln :) Fin var den också, synd att den missfärgades :/

    SvaraRadera
  3. dom ser riktigt proffsiga ut dom grytlapparna , jättefina

    SvaraRadera
  4. Vilka fina grytlappar och fin mössa. Jag håller mig till min virkning just nu. Önskar dig en fin syföreningstisdag/Gela

    SvaraRadera
  5. Riktigt snygg grytlapp, och smart att sticka på rundsticka så den blir dubbel!!

    SvaraRadera
  6. Finfin lapp!
    Är toppen att sticka grytlappar på det viset, bara man får till det där med att inte dra trådarna för hårt på baksidan vid mönsterstickning... Det gjorde jag, på en lapp med hjärtan, den fick en konstig form efter tvätt... Nåja, mamma sliter på den i alla fall, den fyller alltså sin funktion :)

    SvaraRadera