fredag 13 juni 2014

Mötesförberedelser

I helgen ska jag åka på möte i Skåne. Jag är, om jag ska vara ärlig, inte direkt jättepeppad för själva mötet. Men stickningen! Stickningen har jag planerat för hela veckan nu, för att ha olika grejer med mycket slätstickning, lite mönsterläsning, lagom mycket variation och helst från garn jag har hemma.

Det ska bli ett par sockor från boken Varmt och Stickat av Eva Trotzig och Erika Åberg. Sockorna finns tyvärr inte ute på Ravelry, men de är ganska vanliga men har en lite roligare slingrande resår. Jag ska sticka dem i ett sockgarn som jag trots allt köpte nytt, eftersom jag var så sugen på pastellsockor att jag inte kunde hejda mig. Det är Lang Jawoll Superwash i en gul som i verkligheten är lite ljusare än på bilden:


Det andra projektet blir ett par vantar i resterna av Lett-Lopi från min Kross-tröja. Jag ska göra dem med inspiration från ett enkelt tvåfärgsmönster som inte gick att få tag på på internet utan att köpa hela boken, Lopi Mittens av Marcia Lewandowski:

(Foto: spinbikerun)

Själva vantmönstret tar jag från Oma Leni's Mittens av Gralina Frie, ett basic mönster med tumkil för den garntjockleken.

Som ett lite svårare projekt har jag packat med garn till en sjal också, 100 Diamonds av Sachiko Uemura. Den verkar vara lättstickad och lite annorlunda och blir nog perfekt för min härva Svarta Fårets Entrådigt Ullgarn i grått:

(Foto: Amirisu)


Jag har börjat sticka på en kofta också, Marion av Andi Satterlund i det fantastiskt ärtgröna Onion Organic Cotton+Merino Wool, men där är jag snart färdig med bakstycket och har framstyckena med flätor och klurigheter kvar, så den låter jag stanna hemma under mötet:

(Foto: Andi Satterlund)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar