tisdag 26 februari 2013

Sashiko!

Jag såg ett gammalt inlägg om japanskt sashiko-broderi hos Riot Yarn, och kom på att jag sett det hos Husmorsskolan för länge sedan också. Nu fick jag lust att prova lite själv, på ett projekt som än så länge är lite halvhemligt eftersom det ska bli en present (jag kan nog visa bilderna, men för säkerhets skull säger jag inte vad det ska bli eller till vem).



Jag har sett att man brukar rita ut mönstret på tyget i förväg, men det hade jag inte tid eller lust med så jag vek tyget istället så jag hade ungefärliga raka linjer att jobba efter.


Sedan var broderandet jättelätt och roligt! Man tråcklar med små stygn, och drar på så många stygn på nålen samtidigt som man kan för att få raka linjer.


Jag gjorde enkla geometriska små mönster med broderigarn på små lappar av linne som jag hade liggande.





Det här blir mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening. Titta in där och kolla på vad de andra gjort också! (Edit, en vecka senare: Eftersom det inte blev något syföreningsmöte förra veckan, får det här bli veckans bidrag istället)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar