tisdag 16 oktober 2012

Sockor

Det är ganska sent, men jag hann i alla fall få till ett inlägg om mitt bidrag till Husmorsskolans Nya Syförening. Jag har stickat ett par raggsockor till mig själv.

Mina gamla sockor bestod av mer hål än socka, så de är verkligen välbehövda. Jag har stickat dem i Järbo Raggi 15109 efter det här mönstret från Garntorget. Min svärmor säger att det är samma mönster som hon klippte ut från en tidning för flera år sedan, som är det bästa raggsocksmönster man kan använda. Min svärmors granne säger dessutom att man måste sticka alla raggsockor i Raggi, eftersom det är det enda garnet som håller i flera år.


Jag stickade efter grundmönstret med smala skaft och rak tå, och jag tycker att skaften blev lite väl smala (även om det känns bra när de sitter på). Men de känns ändå lyckade, och nu känner jag mig som en person som kan sticka. Jag har redan börjat fantisera om att sticka jumprar och koftor, men jag ska nog börja med ett till par sockor (i present) och en liten kofta i restgarn till palten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar