tisdag 6 mars 2012

Jag hjärta filetvirkning

Någon gång innan jul hintade jag om att jag provat på filetvirkning/gallervirkning. Här ser ni vad det blev:


Jag gjorde en kofta utifrån samma mönster som den gulröda solkoftan, men där det i mönstret står att man kan byta färg gjorde jag en bård av hjärtan i filetvirkning.
Filetvirkning går ut på att man gör ett rutnätsgaller av stolpar, där några rutor är fyllda (av stolpar) och andra är tomma ( bara luftmaskor). Grunden är stolpe, *3 luftmaskor, stolpe*. Upprepa det som står mellan stjärnorna. På det sättet får man tomma rutor. En fylld ruta gör man genom att göra 3 stolpar istället för luftmaskorna.
Det är inte svårare än så, och mönstren kan man sitta och klura ut själv med ett rutat papper, eller använda enkla korsstygnsmönster.
Hjärtat jag gjorde ser ut så här (x =tom ruta, o= fylld ruta):

xxxxxxx
xooxoox
xooooox
xxoooxx
xxxoxxx
xxxxxxx


 Efter att palten kom såg jag att halsringningen blivit alldeles för stor och ärmarna lite för korta, så jag lade till en rad av tomma rutor längs kanterna, och avslutade med fastmaskor längst ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar