måndag 12 mars 2012

Det där med sömnen

Sömnen har inte varit helt lätt sedan palten kom. Vi har ändå inte haft det jättesvårt, som några bekanta vars dotter bara sov i famnen och vaknade var fyrtionde minut, eller Familjen Toad som fick sova de första månaderna i soffan.

Palten har en väldigt vacker vagga som hans farfars bror gjorde när hans faster föddes och som alla barn i familjen sovit i. Vi bestämde att han skulle sova i den, dels för att många runtomkring oss sade att det gav bäst sömn för alla inblandade och dels för att min man har en tendens att rulla över mig i sömnen och kände sig rädd för hur det skulle gå med ett spädbarn i sängen.

Så gjorde vi också, även om det tog en halvtimme till en timmes vaggande i famnen att söva palten så djupt att han inte vaknade så fort han nuddade madrassen. Mina nätter bestod av två-tre timmars sömn, en halvtimme till en timme amning och en halvtimme till en timme stillasittande i soffan innan palten somnat och jag fick sova ett par timmar igen. Jag hann läsa enormt mycket, som mest läste jag en bok varje natt, men trots det klarade jag till slut inte av att sammanlagt sova vara tre-fyra timmar många nätter. När jag så fick feber så orkade jag inte längre, utan lät palten ligga bredvid mig i sängen av ren utmattning. Den natten sov jag elva timmar i sträck, och sedan mådde jag hur bra som helst (ja, att jag börjat äta penicillin samma dag kan ju ha bidragit också). Sedan dess, ett par veckor nu, har palten sovit i vår säng och jag har blivit en helhjärtad anhängare av samsovningens evangelium.

Nu sover vi hur gott som helst hela nätterna (åtminstone jag, det kan ju hända att palten kliver upp och har disco efter att jag somnat, men det märker jag i så fall inte). Jag ammar då och då under natten, men i stort sett i sömnen. Jag väcks vid 5-tiden av att han vaknar till och blir orolig. Ibland går det att amma honom till sömns, ibland bajsar han och jag får byta blöja innan vi kan lägga oss igen, och ibland är han pigg och glad och vill sitta uppe och leka en halvtimme innan han kan tänka sig att somna om. Vid 8-9 ungefär vaknar vi på riktigt, ofta ligger palten då och skrattar och man kan gosa med honom i sängen en stund innan vi stiger upp.


2 kommentarer:

  1. Gött att ni kommit på ett sätt som ger er sömn! Jag gillar också samsovning och det "värsta" är väl när barnet lägger sig på tvären. Större sömnproblem än så har vi inte haft. Men det passar inte alla, det är jag medveten om. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra! Eyvind har ju inte börjat röra sig så mycket ännu, men jag har hört att barn kan snurra runt som propellrar i sängen på natten.

      Radera