tisdag 28 juni 2016

Upprepad Marius

Jag stickade en Marius för några månader sedan, den klassiska norska blåvita tröjan med röd halskant. Min variant var med runt ok, från ett av Sandnes Mariushäften.

Klassisk och klassisk förresten, jag läste på lite grann och det visade sig att den designades av Unn Söiland Dale 1953 för att vara med i en film. Det är en förenklad variant av Setesdalsmönstret, som verkligen är ett gammalt och klassiskt norskt mönster.
Den är stickad i ett riktigt klassiskt norskt garn också, Peer Gynt från Sandnes och var en riktigt snabb och rolig stickning.



Tyvärr blev den alldeles för stor och bylsig i halsen, det blev liksom för långt mellan intagningarna så halsen blev för "flaskformad" om ni förstår hur jag menar. Så trots att jag hade fäst alla trådar, tvättat och börjat använda den, så har jag nu repat upp en bra bit ner på halsen och ska sticka om den.
Det känns bra ändå, när jag provat använda tröjan har jag behövt gå och dra i den hela tiden för att den ska sitta snyggt, och det är ju aldrig kul.


1 kommentar:

  1. Waah den ser ju hur najs ut som helst! Gött att du pallar ändra den så du blir helt nöjd :)

    SvaraRadera