onsdag 15 augusti 2012

Lådodling

I försomras tog jag kort när jag gjorde i ordning min kryddodling i en trälåda på balkongen, men det blev aldrig av att lägga upp dem på bloggen. Därför kommer det nu istället.

Lådan var ranglig med stora glipor, så jag fordrade den med bubbelplast. Det gör dessutom lådan lite isolerad och förhoppningsvis köldtålig.

Jag tejpade fast bubbelplasten och gjorde hål här och där med en sax, så vattnet kan rinna ut. Sedan grundade med lecakulor, fyllde på med jord och tryckte dit kryddplantorna.


När man skördar av sina kryddor är det viktigt att inte bara plocka blad här och där, utan göra precis som när man beskär andra växter och försöka ta av dem vid toppen, över ett bladpar. På så sätt har de mycket lättare för att växa till sig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar