tisdag 31 juli 2012

Chokladhavrevinbärsmuffins

I helgen har jag varit ute hos min mamma på landet och bland annat plockat vinbär. De blev till glasyr på muffins som jag hittade på utifrån vad jag råkade vara sugen på just då (choklad, havregryn, kaffe och philadelphiaglasyr).

Bilden blev lite dålig eftersom jag tog den i smyg, för att inte verka som någon galen matbloggare. Jag lovar att de egentligen såg fina ut.


Så här gjorde jag:

ca 20 små eller 12 stora muffins


200 gram smör

2½ dl socker

3 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 dl fiberhavregryn 
2 kaffemått kaffepulver
3 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
1 msk vatten



1. Sätt ugnen på 200/175 grader beroende på storleken på dina muffins (200 för små, 175 för stora)

2. Vispa rumsvarmt smör och socker poröst.

3. Vispa ner äggen ett i taget.
4. Blanda vetemjöl, havregryn, kakao, kaffe och bakpulver och rör ner i smeten
5. Häll i vattnet och rör om
6. Placera ut muffinsformar på en plåt och fyll varje form med 3/4 delar smet. 

7. Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter på 225 grader.


Glasyren:
0,5 pkt Philadelphia cream cheese
25 g margarin
0,5 pkt florsocker
0,5 l vinbär
Röd karamellfärg

1. Smält smöret och låt svalna.
2. Rör ner smöret i cream cheesen
4. Tillsätt florsockret och rör till en jämn kräm.
5. Blanda ner karamellfärg och vinbären och låt stå en stund.
Låt muffinsarna svalna. Blanda glasyren under tiden. Gegga på glasyren på muffinsen, ät och var glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar