onsdag 26 augusti 2015

Steeks ohoj!

Jag har aldrig steekat (klippt i det jag stickat) förut, men nu håller jag plötsligt på med tre steekade projekt samtidigt.

Jag stickar en kofta till mig själv som snart är klar, en Cropped Cardigan av Pickles i ränder med prickar som på en norsk Fana-kofta:


Min "ta med"-stickning, som jag håller på med på väg till och från jobbet (ja! jag har börjat jobba igen! Det hade jag ju glömt att skriva!), är en Loki av Ragga Eiríksdóttir. Den stickar jag i restgarner, mest Cascade 220. Jag tänkte göra oket i rester av Drops Nepal, men har fått repa upp en gång för att det ljusgrå garnet jag hade har tagit slut, och nu igår morse repade jag upp en gång till för att mitt gula garn inte räckte till. Jag har köpt ett annat grått garn (Svarta Fårets 3-trådiga) och hoppades att om jag bytte plats på det gula och det grå så kunde det gula kanske räcka.
Sedan visade det sig att jag hade ett till halvt nystan av det gula hemma, så bytet var helt onödigt men nu orkar jag inte repa upp igen så nu kör jag bara på.


Min tredje steekade stickning är kanske den allra roligaste: en kofta till min son med supermycket mönster över hela alltet. Den heter Barnejakka Land og Strand av Pinneguri, och den är alltså norsk den med.
Den stickar jag i rester av blått tvåtrådigt som jag har hemma, och den är helt fantastiskt rolig. man vill bara fortsätta och fortsätta för att se hur det blir på nästa varv, och nästa, och nästa.
Planen var från början att sticka en stor rand med älgar över brösten, men nu har sonen ändrat sig och vill ha hästar istället så det kommer förmodligen att bli Pinto Stallion Chart av den fantastiska Sandra Jäger.


Förutom de här håller jag på med några fler saker: en sjal där jag har en massa rätstickning att ta itu med innan jag ska börja på spetsen, en annan sjal som bara ska blockas (men det är inte så bara med två småbarn som inte alls kommer bra överens med nålar över hela golvet), ett par strumpor som saknar hälar och tår och en bebiströja som väntar på knappar. Och dessutom är det de gamla UFO:na, en stor sittpuff, ett par strumpor i krångligt mönster och en oändlig virkad filt.

Suck. Vad mycket det plötsligt kändes som, när man tänkte efter.

1 kommentar:

  1. Vad många fina projekt! Jag har knappt stickat på hela sommaren (kanske delvis pga att jag för tillfället stickar på en bomullströja och ack vad det inte är lika najs att sticka i som ull...!). Hoppas på mer stickeri i höst :)

    SvaraRadera