onsdag 12 oktober 2011

Solvarm kofta

Efter babyfilten var jag sugen på att virka babykläder igen. Den här gången blev det en liten kofta, varm och solig för att passa ett barn som kommer mitt i vintern.
Jag gjorde den utifrån ett mönster från Ravelry, Bev's Newborn Baby Jacket. Garnet är Gjestal Baby Ull, och det gick åt ungefär ett och ett halvt nystan av det gula och ett halvt av det röda.



Eftersom garnet jag använde var mycket tunnare än det i mönstret fördubblade jag antalet maskor och varv, och det fungerade bra.
Jag gjorde kofta i newborn-storleken, och den passar bra men är på gränsen till för trång för dockan Erik.


Bakifrån ser den ut så här:


Jag lade till åtta varv av fasta maskor som jag sydde fast knapparna i, och på andra sidan gjorde jag likadant men med knapphål. För att göra knapphål hoppar jag helt enkelt över lagom många maskor för att passa knapparna jag ska använda, och gör istället lika många luftmaskor.


På ärmarna lade jag till en liten volang som jag experimenterat mig fram till. Jag tycker bättre om den än uddkanterna man oftast gör på virkade plagg eftersom den känns mer symmetrisk.


Kanten gör jag så här:
En luftmaska, en fastmaska, tre stolpar i samma maska, en fastmaska, en luftmaska. Det upprepas hela varvet. (Det blir alltså två luftmaskor i rad)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar